Lokaal beleid

We sommen graag een aantal beleidsmatige 'speerpunten' op voor deze legislatuur. N-VA Stekene werkt hiervoor samen met en onder noemer Gemeentebelangen, een lokale, steeds groeiende partij met 'Vlaamse' roots. Een diepgewortelde en constructieve samenwerking, gestart vanuit V.U., die in 2014 hun 50-jarig jubileum vierde en daarmee een van de oudste partijen van Vlaanderen is.

Fier op je gemeente

N-VA en gemeentebelangen wil al jaren dat Stekene een ideaal woonoord is en blijft. Hiertoe hebben wij heel wat extra woongelegenheid gecreëerd, o.m. in de nieuwe wijk op Bosdorp, de uitbreiding van de wijk aan de Pastoor Van Lierdestraat in de Hellestraat en de binnengronden tussen Stadionstraat, Bormte en Dorpsstraat. Ondertussen wordt ook een woonuitbreidingsgebied in Kemzeke (2017) en Klein-Sinaai voorbereid. Op deze manier vinden ook jonge gezinnen een eigen stek in eigen habitat. De 'kracht' van onze gemeente is de som van de verschillende identiteiten van alle leefkernen (Kemzeke, Klein-Sinaai, Hellestraat, Koewacht en Stekene). We respecteren dan ook het individuele karakter van elke leefkern.

Investeren in jeugd = investeren in de toekomst van onze gemeente

Alle jeugdlokalen zijn nagekeken op brandveiligheid en in orde gebracht waar nodig. De chiro van Kemeke nam in 2014 hun nieuwe lokalen in gebruik; een project dat gerealiseerd werd ism de gemeente.  Nieuw aangeplante speelbossen, speeltuinen in de nieuwe wijken, een reorganisatie van de gemeentelijke speelpleinwerking, een nieuw jeugdhuis en veilige speelomgeving, een nieuw skateterrein én multisportterrein. Wij vinden het zeer belangrijk dat onze jeugd zorgeloos kan opgroeien in eigen gemeente en leggen hiermee onmiskenbaar de basis voor de toekomst van Stekene.

Verkeersveiligheid, riolering en wegen

Voet- en fietspaden worden systematisch aangepakt waar nodig. De Brugse Heirweg in Klein-Sinaai werd helemaal heraangelegd. Het fietspad op de oude spoorwegroute werd volledig verlicht. Een nieuw fietspad langs de parallelweg aan de N49, een veilig fietspad en fietsbrug van Klein-Sinaai richting Sint-Niklaas (2017), een nieuw fietspad tussen Kemzeke en Stekene (Nieuwstraat/Stekenestraat). Naast deze investeringen blijft onderhoud van fiets- en voetpaden een permanente opdracht. In de 2e helft van de legislatuur staan heel wat rioleringswerken gepland. Investeringen die ervoor zorgen dat wateroverlast in onze gemeente vrijwil nihil blijft. De heraanleg van de Kerkstraat (2017) is niet alleen goed nieuws voor de plaatselijke inwoners, maar voor elke Stekenaar. Dit zal tevens een gunstige impact hebben op vlak van mobiliteit. Ook een degelijke ontsluiting van de ambachtelijke zone wordt in het nieuwe mobiliteitsplan opgenomen al zal deze realisatie pas haalbaar zijn in de toekomst.

Vrijetijdszone

Wij zien de centrumzone (lees: vrijetijdszone) als het kloppende hart van het Stekense recreatieve- en verenigingsleven, met plaats voor jeugd, cultuur en sport en tevens ontmoetingsplaats voor jong en oud. In januari 2015 werd het spiksplinternieuwe sportcomplex De Sportstek geopend. Een shot in de roos. Het sportaanbod werd uitgebreid met een klimmuur en squash. Een nieuw skateterrein en omnisportterrein, petanqueterreinen, ... Nieuwe lokalen voor Robbedoes, Pieternel en Riebedebie (gemeentelijke speelpleinwerking, waar sinds kort ook de kleuterwerking verhuisde naar de (veilige) centrumzone), een vernieuwde bib met zelfonlening en 24/24 boekenschuif.  Uitbreiding van de terreinen van TC Stekene wordt ism de gemeente en de club in 2016 gerealiseerd en maakt naast de nieuwe stek van de schuttersgilde deel uit van de herinrichting van het legendarische domein Het Zomerhuis dat nog deze legislatuur ingepland werd.

Cultuur

Het rijkelijk verenigingsleven is de basis voor een aangename samen(be)leving. N-VA geeft impulsen (500 jaar markt/700 jaar Vaart/900 jaar Kemzeke) om dit verenigingsleven en mensen nog sterker te (ver)binden. Een efficienter beleid en doelgerichte beperkte investeringen zorgen voor een boost: de beschikbare polyvalente lokalen kregen een opknapbeurt en werden aangepast aan de noden van het steeds groeiend aantal socio-culturele verenigingen. Het aanbod werd uitgebreid met oa. een nieuwe polyvalente zaal in Kemzeke. Kunstenaars kunnen tentoonstellen aan gunstige voorwaarden en ook particulieren kunnen voortaan gebruik maken van onze infrastructuur voor familiefeesten, babyborrels enz...  Sinds najaar 2015 kan je ook genieten van een divers cultureel aanbod (film, theater, muziek, jeugdvoorstellingen) op maat in het gezellige vernieuwde Amelberga. Het groeiend aantal vrijwilligers die deze initiatieven mee ondersteunen zorgt ervoor dat we dit pionierswerk met beperkte financiële middelen kunnen realiseren.

Uitbreiding van de ambachtelijke zone

De recent uigebreide ambachtelijke zone zorgt voor werkgelegenheid. Daarnaast neemt N-VA initiatieven om het ondernemerschap en lokale handelaars in Stekene te ondersteunen.

Een strak en effciënt financieel beleid

De bankencrisis van 2008 zindert nog na en heeft onmiskenbaar ook impact op de Stekense burger. Reorganisatie van verschillende gemeentelijke diensten, maximale inzet van beperkter aantal personeel, een efficiënt permanent gemonitord financieel beleid mét visie zorgt voor een gezonde financiële gemeente. Dit geeft ons de mogelijkheid te blijven investeren in onze mooie gemeente.