Heraanleg Kerkstraat: N-VA trekt kaart van verkeersveiligheid

Op 11 mei 2016
foto Kerkstraat

Voor de start van de heraanleg van de Kerkstraat ging een grondige studie vooraf. Hieronder de resultaten.

Resultaten van de studie

Om de knelpunten in beeld te brengen, voerde het onderzoeksbureau tellingen en snelheidsmetingen uit en werden er twee verschillende enquêtes gehouden. In een eerste bevraging kwamen het woon-schoolverkeer, het woon-werkverkeer en het bezoekersverkeer aan bod. In een andere enquête werden de bewoners en handelaars van de Kerkstraat bevraagd.

Enkele vaststellingen:

- Tijdens de ochtendspits is het richting Sint-Jozefslaan het drukst. Tijdens de avondspits zijn beide richtingen ongeveer even druk.

- Er zijn momenteel voldoende parkeerplaatsen, hoewel de parkeerdruk tijdens de namiddag hoog ligt wanneer schoolkinderen worden opgehaald.

- Het grootste aandeel tijdens de zomer is voor het fietsverkeer (46%), gevolgd door het autoverkeer (39%) en de voetgangers (12%). Tijdens de winter stijgt het autoverkeer tot 58% en daalt het fietsverkeer tot 26%.

- Zowel bij de dagelijkse gebruikers (bewoners, handelaars, werknemers en scholieren) als bij de eerder occasionele gebruikers (bezoekers) zijn de slechte staat van de weg en het voetpad, de drukte in de Kerkstraat en de hoge snelheid van sommige autogebruikers de belangrijkste knelpunten. Uit de analyse van de snelheidsmetingen blijkt echter dat dit laatste niet het geval is.

- Het merendeel van de ondervraagden wil een nieuw en liefst ook ander wegdek, ziet ook de heraanleg van de voetpaden als een belangrijk verbeterpunt en stelt voor om van de Kerkstraat een eenrichtingsstraat voor gemotoriseerd verkeer te maken of om de Kerkstraat gedeeltelijk af te sluiten bij het begin en einde van de schooldag. Het probleem van de hoge snelheid kan volgens hen vooral worden opgelost door verkeersremmers, meer snelheidscontroles of het invoeren van een zone 30. De bewoners vragen ook meer groen in de straat.
 

Eenrichtingsverkeer en zone 30

Het gemeentebestuur volgt de aanbevelingen van het studiebureau en de ondervraagde personen. In de Kerkstraat zal, na de werken, eenrichtingsverkeer worden ingevoerd vanaf de Sparrenhofdreef tot de Sint-Jozefslaan. Je kan dan via de Kerkstraat nog enkel het centrum uitrijden. Hierdoor krijgen de fietsers en voetgangers een belangrijkere plaats in het wegbeeld. Doordat er slechts 1 rijstrook moet worden voorzien, is er voldoende ruimte om langs beide kanten ruime voetpaden aan te leggen. Automobilisten mogen in het nieuwe verkeersconcept maximum 30 kilometer per uur rijden.

Op de rijbaan zullen fietssuggestiestroken worden aangelegd. Er komen alternerende parkeervakken en er zullen boompjes worden aangeplant. N-VA Stekene trekt dus volop de kaart van de verkeersveiligheid bij de nieuwe inrichting van de Kerkstraat.

Vermoedelijk zullen de werken in de zomer van 2018 klaar zijn.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is